Fem tips för att inte bryta ut i panikångestattack (eller för att hantera det när det kommer)

Hela mitt liv har jag drabbats av panikångest, men det var endast för 3 år sedan som jag kunde sätta ord på saken.
 
Jag har alltid varit kroniskt orolig, och alltid haft höga förväntningar för mig själv. Jag förväntade så pass mycket av mig själv att jag kunde ligga sömnlös om nätterna och bara gå igenom allt som jag var dålig på. Jag tyckte inte om mig själv då och tyckte inte att jag var värd någonting, och det kan jag säga brottas jag fortfarande med än idag.
 
Ett ångestattack går inte att planera, det kommer ifrån ingenstans och tar över hela din kropp, hjärna och själ. Vissa gånger får man svårt att andas, andra gånger kan man inte sluta gråta, eller så kan det bli en blandad kompott av alla möjliga reaktioner. Alla reagerar på olika sätt och hanterar det på olika sätt. Jag vet inte hur jag personligen hade klarat mig fram tills nu om jag inte hade hittat Mindfulness och meditation.
 
Jag tänkte dela med mig av mina bästa tips för att inte bryta ut i panik, eller att hantera paniken när den väl kommer. Det här är nånting som jag jobbat på i 10+ år, men jag hoppas att det kan hjälpa någon som drabbas av samma besvär, om bara lite grann.
 
1) Tänk på hur du andas... och inget mer. Fokusera på luften du drar in genom lungorna och vart den tar vägen när du får in den. När jag får panik börjar jag andas som om jag har sprintat 5 km på rekordtid, och det är väldigt svårt att få ner till en normal takt. Börja med att ta djupa, sakta andetag som verkligen tar tid att fylla dina lungor. Jag brukar föreställa mig att jag fyller lungorna till olika nivåer, typ att när jag inte har luft i lungorna är det på en röd eller akut nivå, och det mer jag andas desto mer jag jobbar mot grönt vilket föreställer att allt är okej. Eftersom ångestattacker händer i hjärnan kan man använda hjärnans kraft att jobba emot det.
 
2) Lyssna på nånting lugnande Detta tips är nog lättast att testa om man är hemma när paniken slår. Men är du borta kanske du kan ta fram mobilen och hörlurarna och gå undan i några minuter? Det viktigaste för mig när jag får panik är att fokusera på nånting annat, att inte ge mig till paniken, utan att göra en override och "vinna" över den. Jag älskar havet och när jag lyssnar på det, känner havets doft och tittar ut över vattnet är jag i balans, jag är hemma. Därför brukar jag lyssna på vågorna på havet när jag känner att en panikattack är på väg.
 
3) Affirmations Affirmations är nånting som jag jobbat väldigt mycket med på senaste året. Affirmationer är påståenden eller mantran som man repeterar om och om igen, positiva ord som lyfter dig och ger dig styrka och självförtroende. Det kan vara allt ifrån "Jag är starkare än min ångest", eller, "Jag tar inte in någon negativ energi. Jag tar endast in ljus och allt som är positivt i universum". Fokusera på orden, känn in dem, känn att dem går in i din kropp, själ, dina celler och ditt blod. Det är sanningen. Allt positivt är sanningen och allt negativt har du ingenting med att  göra.
 
4) Be någon annan be dig om hjälp eller råd Detta gäller såklart bara om du känner att du har kraften att prata med någon inför eller under din panikattack. Kanske paniken inte tagit över helt och hållet, utan kanske känner du dig bara lite lätt orolig. Ibland har jag märkt att ett bra sätt att glömma bort eller sluta tänka på min egna problem är att hjälpa någon annan med sitt. Att fokusera på någon annans problem kan göra att du inser att alla har problem, och alla behöver hjälp. Att lyssna och hjälpa någon annan att resonera fram ett beslut eller känsla kan till och med hjälpa dig komma fram till en lösning av ett problem i ditt eget liv.
 
5) No emotion is permanent. No situation is permanent. No problem is permanent. Ingen känsla är för alltid. Ingen situation kommer att vara för alltid. Inget problem kommer du ha för alltid. ALLT förändras jämt, och du har kontroll över dina tankar, ditt liv! Försök att komma ihåg det, att det gör ont nu, det är jobbigt nu, men imorgon är det en ny dag. Du kommer med stor sannolikhet känna dig annorlunda när attacken går över också! Försök tänk på det. Inget är för alltid. Det blir bättre. Det blir alltid bättre.
 
 
 
 
Finns här för er och älskar er.
 
 
 
 
Kram,
Alexandra
Tips | Balance, Stockholm, american abroad, balans, be willing to help, chase your dreams, panikattack, tips, ångest | |
Upp